سلیقه هر وقت می‌خواهی به چیزی امتیاز بدهی دخیل است، و گاهی سلیقه جمع لزوماً با سلیقه شخصی تو هماهنگ نیست. یک مثال مُد لباس است. مثالی که سال‌هاست به طور روزانه با آن سر و کار دارم فیلم و سلایق دیگران در این زمینه است.
شاید شناخته شده‌ترین سایت جامع برای فیلم‌ها IMDb باشد. در شیوه محاسبه نمره تعداد رای دهنده‌ها و میزان امتیازشان هر دو دخیل است. زیاد پیش آمده که امتیاز کم بوده و امتیاز من زیاد بوده. مثل:
فیلم The Incredible Hulk که من بهش 9 دادم.
فیلم Surrogates که من بهش 9 دادم.
فیلم The Sentinel که من بهش 8 دادم.

و البته بر عکسش که امتیاز فیلمه زیاد بوده ولی نظر من اصلاً این نبوده. مثل:
فیلم La Dolce Vita که من بهش 1 دادم.
فیلم Rear Window که من بهش 3 دادم.
فیلم Citizen Kane که من بهش 4 دادم.

بنابراین نیاز به یک مرجع تصمیم گیری دیگه همیشه برام حس می‌شد. توی سایت‌های معتبر دیگه و توصیه‌های کارشناسان گشتم و سایت Rotten Tomatoes رو پیدا کردم. این سایت هم تقریباً به همون معتبریه و دو مدل امتیاز به درصد می‌ده. یکی از طرف تماشاگران و یکی از طرف منتقدان.
یک روش مراجعه دو گانه به این سایت و IMDb بود. ولی روش بهتر برای من که هر دو نتیجه را ببینم، استفاده از یک افزونه‌ی خوب مرورگر گوگل کروم بود. افزونه IMDBRT که در همون صفحه فیلم IMDb دو امتیاز Rotten Tomatoes را هم نمایش می‌دهد (عکس را ببینید). برای من که با کار کردن به IMDb عادت داشتم و به صورت موازی امتیازهای اون سایت را هم می‌خواستم بهترین روش بود.

IMDBRT Screnn Shot

امیدوارم به درد شما هم بخورد.

بیان دیدگاه